Thursday 4 October 2012

Imej Wanita Professional # 2: Tudung

Muslimah kini semakin bijak berfesyen dengan pelbagai gaya tudung. Malahan terdapat bermacam-macam jenis tudung atau selendang dipasaran. Fesyen juga sentiasa berubah dengan pantas dari masa ke semasa.

Fesyen yang semakin 'up-to-date' inilah yang menyebabkan wanita kini keliru antara imej professional dan fesyen. Mari kita lihat apakah yang dimaksudkan 'Professional vs Fesyen'.

Kelihatan formal bukan?  Gaya ini adalah fesyen dan lebih kasual. Sesuai bagi  mereka yang professional dalam bidang seni. Gaya ini kurang sesuai bagi imej professional wanita korporat. 


Sunggun anggun dan dramatik gadis ini. Ini juga salah satu gaya fesyen. Tudung yang sarat dengan labuci dan manik ini lebih sesuai dikenakan ke majlis-majlis kasual.  
Hana Tajima? Ini adalah fesyen atau trend yang sangat digemari oleh golongan muda. Walaupun terlalu banyak lilitan yang diperlukan, bagi mereka yang mengemarinya ia kelihatan cool dan ringkas. Fesyen ini sesuai bagi suasana santai.
Manis dipandang. Gaya ini boleh dikategorikan sebagai imej muslimah korporat. Sesuai dikenakan ke pejabat dan apabila menghadiri temujanji formal. Gaya ringkas dan corak pada tudung yang tidak terlalu sarat.

Elegen! Jelas imej wanita professional. Sesuai dikenakan dalam suasana korporat. Terserlah kredibilitinya.
Tip Ringkas Bertudung Dengan Aksesori:

~Pilih aksesori (Brooch) yang sesuai. Kebesaran brooch tidak melebihi 3jari anda
~Aksesori tidak lebih dari pada 3.
~Kenakan pada tempat yang padan dan tidak terlali menonjol.

'Serlahkan Imejmu'
Farlina Rahim @ Farah Lina Abdul Rahim
Perunding Imej RiasImejku.Com

Ingin bertanya lanjut, hubungi saya farlinarahim@gmail.com

1 comment:

  1. nice entry dear..visit my blog too..... www.beautyummi.blogspot.com

    ReplyDelete